روش علمی به گسترهای از روشها اشاره دارد که برای بررسی پدیدهها، دست یافتن به دانش نوین، یا بازسازی و درهم آمیزی دانشهای پیشین بهکار میرود. یک روش پژوهشی برای اینکه علمی بهشمار آید باید بر پایه دادههای قابل مشاهده و قابل اندازه گیری بنا شده باشد.
مشاهده یکى از روشهاى موثر و کارآمد در تحقیقات موردى است. اطلاعاتى را که محقق از طریق روش مشاهده مىتواند کسب کند، کمتر مىتوان از طریق روشهاى دیگر به دست آورد؛ زیرا مشاهده به محقق اجازه مىدهد که مستقیماً پدیده مورد مطالعه را ببیند و واقعیت را به صورت مستقیم یا بىواسطه درک کند. در مقاله قبل گفته شد که سوسن و لاله چگونه از طریق مشاهده به ارتباط حس بویایی و چشایی پی بردند.
منظور از مشاهده فقط دیدن نیست بلکه روشى است که با حواس پنجگانه کار می کند. مشاهده در واقع به محقق کمک می کند تا به پاسخ سوال خود برسد، هم چنین می توان گفت یکی از روش هاى جمع آوری اطلاعات است که پژوهشگر طى آن به ثبت و ضبط اطلاعات مربوط می پردازد.
روش علمی در حقیقت همان روندی است که در جریان یک تحقیق علمی روی میدهد. محققان و دانشمندان برای حل علمی مسائل و یافتن پاسخ برای پرسشهای خود روش علمی را به کار میبرند. روش علمی روشی منطقی و استقرائی است که مانند پلههای نردبان از چند مرحلهی پشت سر هم تشکیل شده است.
روش ابن هیثم در حدود 1000 سال پیش بسیار شبیه روش علمی مدرن است که در قرن بیستم تدوین و تهیه شده و امروزه به صورت زیر در آمده است:
البته دانشمندان انتظار ندارند که پاسخ همهی پرسشهای خود را با روش علمی به دست آورند. روش علمی فقط برای موضوعاتی کاربرد دارد که بتوان آن ها را در آزمایشگاه یا طبیعت مشاهده، اندازهگیری و آزمایش کرد.
در طی این 9 مرحله از روش علمی که شرح داده شد، ما دائما با آزمایش، مشاهده و ثبت سروکار داریم. چیزی که قصد داریم در طی این سری از مطالب به آن ها برسیم:
اول، این که هر سوالی که در ذهن شما شکل میگیرد را بنویسید.
دوم، خوب ببینید. چیزهایی که میبینید را ، اگر ربطی به سوالات شما دارد یادداشت کنید.
سوم، دلایل و چیزهایی که پیدا و ثبت کردید را با وسایلی که در اختیار دارید آزمایش کنید.
چهارم، نتیجهی هر آزمایش را بنویسید، طبقه بندی کنید و دادههای خود را در جدول قرار بدهید. نمودار بکشید و بایگانی کنید و باز هم برگردید و به دادهها نگاه کنید. اگر آزمایش تان به نتیجه نرسیده سعی کنید علت را حدس بزنید. در مراحل آزمایش اشتباه کردید یا اصلا آزمایشی که طراحی کردید مناسب نبوده است.
شاید با تغییر بخشی از آزمایش، مثلا با حذف یا اضافه کردن چند پارامتر به نتیجه برسید.
در نهایت یادتان باشد راهی که در علم پیموده میشود، راه پر فراز و نشیبی است. گاهی یک مساله در طول حیات یک محقق برای او حل نشده باقی میماند و بعدها توسط افراد دیگر به اثبات میرسد و گاهی هم در اثر یک تصادف یا شانس، نتایج خارقالعادهای به دست میآید.
ولی با همهی این دشواریها رسیدن به نتایج هر چند کوچک، نیرو و انگیزهای است که دانشمندان را به پیش میبرد.