بهمن NOPO

بهمن NOPO

tanhavbiks
بهمن NOPO

بهمن NOPO

tanhavbiks

بیماری چیست؟

بیماری چیست؟  


بیماری,طب سنتی,پزشک طب سنتی,انواع بیماری


هر تغییر و دگرگونی‌ای که در بدن رخ می‌دهد، دارای علتی است. بیماری نیز حالتی غیرطبیعی است که در بدن انسان روی می‌دهد، بیماری واکنشی است که در برابر این تغییر و دگرگونی‌ها به وجود می‌آید و از خود علایم و نشانه‌هایی بروز می‌دهد که گاهی این علایم مخالف حالت طبیعی بدن است؛ مانند احساس درد از بیماری قولنج، یا این علایم مخالف حالت طبیعی بدن نیست؛ مثل سرخی روی گونه که در انسان‌هایی دیده می‌شود که به ذات الریه مبتلا شده‌اند.


×     انواع بیماری‌ها


o       بیماری ساده؛ بیماری ای است که فقط یک نوع بیماری یا یک نوع بیماری مرکب را شامل می‌شود.


o       بیماری مرکب؛ بیماری ای است که دو ضد یا بیشتر، عامل یک حالت بیماری شده باشد.


o            


×     بیماری‌های ساده


·       بیماری‌های ساده سه دسته‌اند:


1. بیماری‌های اندام‌های مشابه که عبارتند از بیماری‌های سوء مزاج؛


2. بیماری‌های اندام‌های ابزاری که عبارتند از بیماری‌هایی که بر اندام‌های مرکب وارد می‌شوند؛


3. بیماری‌هایی که بر اندام‌های مشابه و اندام‌های ابزاری وارد می‌شود، ولی عارضه‌ای که از این بیماری‌ها بر اندام ابزاری رخ می‌دهد، با عارضه‌ای که بر اندام مشابه رخ می‌دهد متفاوت است.


برای مثال بیماری‌ای که یک مفصل را دربر می‌گیرد، شاید در اندام‌های مشابه تشکیل دهنده‌ی مفصل دیده نشود، ولی این بیماری در تمامی رگ‌ها، استخوان‌ها و عصب دیده می‌شود.


×     بیماری‌های مرکب


·       بیماری‌های مرکب چهار نوع‌اند:


1. بیماری مادرزادی که سبب تغییر در شکل برخی اعضا می‌شود؛ برای نمونه قسمتی که باید کج باشد، راست و غیره؛ همچنین باعث گشاد یا تنگ شدن یا بسته شدن مجاری می‌شود؛ مثل بسته شدن سوراخ عنبیه، تنگ شدن مجرای تنفسی، گشاد شدن زیاد مردمک چشم؛ همچنین باعث تغییر و بزرگ و کوچک شدن آوند می‌شود؛ مثل بزرگ و کوچک شدن کیسه‌ی بیضه و معده و یا تنگ و گشاد شدن بطن‌های مغز، همچنین موجب تغییر در سطح اندام‌ها می‌گردد؛ برای مثال جایی که باید زبر باشد، صاف است و بالعکس.


2. بیماری‌های اندازه که باعث بیش از حد بزرگ شدن می‌شود؛ مثل کلفت شدن بیش از حد پا و همچنین باعث بیش از حد کوچک شدن می‌شود؛ مثل لاغری و کم گوشتی زبان.


3. بیماری‌های عددی که باعث زیاد شدن تعداد اندام‌ها برخلاف حالت طبیعی می‌شود؛ مثل زیاد شدن انگشتان یا سنگ مثانه و همچنین سبب کم شدن تعداد اندام‌ها بر خلاف حالت طبیعی می‌شود؛ برای نمونه کم شدن انگشتان.


4. بیماری‌های وضعی که باعث کنده شدن اندام از مفصل، در رفتن، حرکت در جای خود یا بی‌حرکتی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.