بهمن NOPO

بهمن NOPO

tanhavbiks
بهمن NOPO

بهمن NOPO

tanhavbiks

نیروگاه هسته ای

نیروگاه هسته ای
نیروگاه هسته ای(نیروگاه اتمی) در واقع یک بمب اتمی است که به کمک میله های مهارکننده و خروج دمای درونی به وسیله موادخنک کننده مثل آب و گاز، تحت کنترل درآمده است. اگر روزی این میله ها و یا پمپ های انتقال دهنده مواد خنک کننده وظیفه خود را درست انجام ندهند، سوانح متعددی به وجود می آید و حتی ممکن است نیروگاه نیز منفجر شود، مانند فاجعه نیروگاه چرنوبیل شوروی.

دریک نیروگاه هسته ای ، راکتور کند منبع آب را گرم می‌کند و آن را به بخار تبدیل می‌کند. بخار آب ، توربین بخار را به حرکت درمی‌آورد.توربین نیز ژنراتور را می‌چرخاند و به این ترتیب انرژی برق تولید می‌شود.این آب و بخار در تماس مستقیم با راکتور هسته ای است و از این رو درمعرض تابش های شدید رادیو اکتیوقرار می‌گیرند. برای پیشگیری از هر گونه خطر مرتبط با این آب رادیو اکتیو، دربرخی راکتورها بخار تولید شده را به یک مبدل حرارتی ثانویه وارد می‌کنند و از آن به عنوان یک منبع گرمایی در چرخه دومی از آب وبخار استفاده می‌کنند. بدین ترتیب آب و بخار رادیواکتیو هیچ تماسی با توربین نخواهند داشت.


نیروگاه های هسته ای  فواید بسیاری دارد. به طور مثال ، برای تولید ۷۰۰۰ مگا وات برق حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود که استفاده ازسوخت هسته ای برای تولید همین میزان انرژی سالیانه میلیون ها دلار صرفه جویی به دنبال دارد و به علاوه میزان آلایندگی زیست محیطی آن نیز بسیار کمتر است.کافی است بدانیم که مصرف این ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام برای تولید ۷۰۰۰ مگاوات برق ، ۱۵۷هزارتن گاز گلخانه‌ ای دی اکسید کربن، ۱۵۰ تن ذرات معلق درهوا، ۱۳۰ تن گوگردو ۵ تن اکسید نیتروژن درمحیط زیست پراکنده می‌کند که نیروگاه های هسته ای این آلودگی ها را ندارند. فرآیند تولیدانرژی الکتریکی درنیروگاه هسته ای را می توان به طورساده به سه مرحله کاملاً مجزا تقسیم نمود که درسه مدارمستقل انجام می پذیرد.

در این پروژه با انرژی اتمی ؛  نیروگاه هسته ای و نحوه تولید برق به وسیله آن و همچنین نیروگاه هسته ای در ایران (نیروگاه هسته ای بوشهر) آشنا خواهید شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.